Sprawdź jak prawidłowo układać płyty drogowe

Płyty drogowe mają szerokie zastosowanie w budownictwie. Produkcja naszych płyt drogowych odbywa się pod stałą kontrolą laboratorium. Każdego dnia dbamy o jak najwyższą jakość naszych produktów. Aby w pełni wykorzystać ich jakość, należy pamiętać o prawidłowym przygotowaniu podłoża, dlatego poniżej przedstawiamy instrukcję montażu płyt drogowych.

 

Wszelkie prace ziemne należy prowadzić zgodnie z normą PN-S-02205:1998 „Drogi Samochodowe, Roboty ziemne, Wymagania i badania”. Grunt pod zaprojektowaną konstrukcją musi być klasy G1. W przypadku, gdy grunt jest innej klasy, zgodnie z obowiązującymi przepisami należy go do tej klasy doprowadzić. Przed przystąpieniem do montażu płyt należy spełnić następujące warunki:

  • w pierwszej kolejności należy każdorazowo przeprowadzić badanie gruntu rodzimego na którym będą układane płyty, celem dobrania odpowiedniego rodzaju podbudowy, w zależności od przewidywanej nośności nawierzchni,
  • w przypadku występowania gruntów wysadzinowych i o małej nośności (np. torfy), należy je koniecznie wymienić,
  • przystąpić do wytyczenia pasa drogi zgodnie z założeniami projektowymi,
  • na trasie drogi należy koniecznie usunąć grunt humusowy, a teren pod drogą należy wyrównać zgodnie z założoną niweletą, z jednoczesnym usunięciem kamieni,korzeni, etc.,
  • należy wykonać warstwę odsączającą minimalnej grubości 15 cm z piasku o współczynniku wodoprzepuszczalności K₁₀ ≥8m/dobę, wskaźniku różnoziarnistości U≥5 oraz wskaźniku zagęszczenia Is≥1.,
  • podbudowę w zależności od wielkości założonych projektowo obciążeń i nośności podłoża gruntowego oraz drogi należy wykonać z mieszanki nie związanej z gruntów przepuszczalnych niewysadzinowych (kruszywo o uziarnieniu 0-31,5mm) lub gruboziarnistego piasku o grubości ułożonej warstwy minimum 20 cm. Należy pamiętać, że grubość warstwy i jej miąższość uzależniona jest od właściwości gruntu rodzimego oraz zakładanego obciążenia. Wskaźnik zagęszczenia podbudowy powinien wynosić Is≥1,
  • na podbudowę należy ułożyć warstwę wyrównawczą z piasku lub podsypki cementowo – piaskowej o grubości minimum 3-5cm niezagęszczonej,
  • układanie płyt najlepiej wykonywać wprost ze środków transportowych (montaż „z kół”),
  • płyty należy koniecznie układać w sposób zapewniający ich przyleganie do podłoża całą swoją powierzchnią, z zachowaniem szczelin dylatacyjnych ok 1-1,5cm (nie mniejszych i nie większych), które należy wypełnić pospółką o uziarnieniu 0-8 mm. Ma to za celu zapobieganie ewentualnym możliwym uszkodzeniom płyt na krawędziach powstałych np. wskutek przesuwania i klawiszowania płyt,
  • płyty można obciążać dopiero po uprzednim zamuleniu, wypełnieniu szczelin dylatacyjnych, * zabrania się obciążania płyt w przypadku nieprzylegania ich całą swoją powierzchnią podłoża,
  • w trakcie wykonywania nawierzchni należy też pamiętać, aby zapewnić dobre odwodnienie całej ułożonej powierzchni. W tym celu należy wyprofilować podłoże w kierunku podłużnym i poprzecznym, aby umożliwić odpływ wód opadowych.

        

UWAGA !

Należy pamiętać, że nośność, wytrzymałość oraz trwałość właściwie eksploatowanej nawierzchni wykonanej z płyt drogowych zależy w dużej mierze od odpowiedniego przygotowania podłoża gruntowego, prawidłowego montażu oraz od właściwej konserwacji nawierzchni.